Introbilde01

Introbilde01
JYSLA JILLT ordboken som hjelper til med å tyde Jærske tekster og tale. Bildet er en link til ordbokens blogg.

mandag 21. desember 2015

Jærsk marakkels mæ mækkgaiverteip

Av-å-te kann sånne kjedelige kværdagslige åppgave varta ganske så løggne, viss enn bara får fart på orå mens enn ska fårrmidla kæ så sjidde å kæ så konne ha sjitt.

Av og til kan slike kjedelige hverdagslige oppgaver bli ganske så morsome, dersom en bare får fart på ordene mens en skal formidle hva som hendte og hva som kunne ha hendt.






"Mooor mækkgaiver teip!!!???! Halllloooo! I dag fant æg ud at loftehåle på støvsugarhånntage æ viktigt. Æg stappte støbsele i kontakten, å lorten starta før æg va klar, full guffe å dæ oransja merke sto bara å blaffra, fårr å visa mæg att påsen va foddle. Dæ jekk'kje lange halten før ann sa svusj....å sudde i sæg ei halve matta! Der sto æg å klorde i denn gråe teipen, ikkje pirå, åmm æg fekk letta på trykke i monnstykkje, æg sveiv'ann rondt, dolta meste bårti bore, å måtte halla litt på lampå, i dæ æg ser føre mæg att æg går ållveltes øve stolen, å fære så enn rakett ner trappå, i hob mæ denn røe teppe-edane doningen på hjul mæ mækkgeivar teip. Måtte pigadø trø på mattå fårr å dra'na laus. Ørtenhondre å tryggve matte, måtte itte dette, takk ristas ude.

Mooor makkgeiver teip!!!???! Halllloooo! I dag fant jeg ut at luftehullet på støvsugerhåndtaket er viktig. Jeg satte støpselet i kontakten, og lorten startet før jeg var klar, full guffe, og det oransje merket stod bare å blaffret, for å vise meg at posen var full. Det gikk ikke lang tid før den sa svusj... å sugde i seg en halv matte! Der stod jeg og klorte i den grå teipen, ikke snakk om at jeg fikk letta på trykket i munnstykket, jeg svev den rundt, dultet nesten borti bordet, og måtte holde litt på lampen, i det jeg så for meg at jeg faller over stolen, å farer som en rakett ned trappen, sammen med den røde teppe-spisende doningen på hjul med makkgeiver teip. Måtte Søren meg trø på matten for å dra den løs. Ørtenhundre og trygve (mange) matter, måtte etter dette, takk ristes ute.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar